• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
28. januar 2009 - Applus+ Bilsyn

Forureningsfremkaldende fejl

Ses mest ved gamle biler

Overvej at få bilen synet, hvis den er oppe i årene. Ældre biler får flere fejl med årene. Overvej at få bilen synet, hvis den er oppe i årene. Ældre biler får flere fejl med årene.

Applus+ Bilsyn  

Ny undersøgelse fra Applus+ Bilsyn fastslår med syvtommersøm, at ældre biler har langt flere fejl end nye biler og forurener alt for meget. SF vil have årlige syn på gamle øser.

Den nye fejlstatistik fra Applus+ Bilsyn, der bygger på informationerne hentet fra 500.000 bilsyn, og som fastslår, at ældre biler har markant flere sikkerheds- og forureningsfejl end nye biler, sender et vigtigt budskab til politikerne: Der er behov for årlige bilsyn på ældre biler. Det mener SF’s Steen Gade, formand for folketingets miljø- og planlægningsudvalg.

”SF er positive overfor årlige bilsyn på ældre biler. I øjeblikket ser vi, at Danmark får flere og flere gamle biler, især fra udlandet. Ud over den eksisterende miljøzonelovgivning ser vi gerne, at regeringen indfører årlige bilsyn på ældre biler, fordi det kan hjælpe til at sænke forureningen fra køretøjerne,” siger Steen Gade, SF. Og Steen Gade har ifølge undersøgelsen noget at have sin mening i: De tørre synstal fastslår, at antallet af fejl stiger markant, des ældre bilerne bliver.

Mangedobling i fejl
Fire procent af bilerne under fem år har fejl på deres bremser, mens hele 33 procent af bilerne over 15 år noteres for det samme hos synsstederne. Fejl på bærende elementer i bilen så som hjulophæng vokser fra en bil er under fem år, til den er over 15 år, fra to til 69 procent. Fejl i motoren, som har indflydelse på, hvor meget en bil forurener, stiger fra to til 18 procent.

Kigger man på de enkelte bilmodeller, bekræfter undersøgelsen også, at antallet af fejl på to ens modeller med henholdsvis fire og tolv år vokser klart. En Fiat Punto fra 2004 har 22,1 fejl pr. 100 syn, mens samme model fra 1996 har 147 fejl. Et andet eksempel er Audi A6 limousine, der i årets undersøgelse har 15,9 fejl pr. 100 syn for den fire år gamle udgave, mens den tolvårige model har ikke færre end 94,1 fejl pr. 100 syn.

”Tendensen viser jo helt tydeligt, at en ældre bil er mere slidt og udkørt end den samme bilmodel, der kun er fire år gammel. Det betyder logisk nok en stigning i antallet af synsrelaterede fejl på alt fra karrosseriet over bremser til motoren. Politikerne bør tage disse tal til efterretning og indføre årlige bilsyn på ældre biler, det vil gavne sikkerheden og miljøet,” siger adm. direktør i Applus+ Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand.

Knallertros til regeringen
Arne Willerslev-Legrand er dog særdeles positiv overfor regeringens igangværende arbejde med at undersøge mulighederne for at nedbringe forureningen fra de tohjulede køretøjer. Transportminister Lars Barfoed har overfor folketingets trafikudvalg allerede meldt ud, at der kan være fordele ved at se nærmere på syn af knallerter og motorcykler.

”Knallerter forurener 14 gange mere end nye biler, men har indtil nu slet ikke været en relevant del af den politiske diskussion af, hvordan vi begrænser forureningen fra vejtrafikken. Men den ér relevant, og det er væsentligt og ansvarsfuldt, at regeringen nu lader til at gøre den til en del af dens forureningsbekæmpende arbejde,” siger Arne Willerslev-Legrand.

Fejlstatistik på ca. 500.000 bilsyn i 2008

Funktioner i bilen
Biler under 5 år
Biler 5–10 år
Biler 10–15 år
Biler over 15 år
Fejl i styreapparat
1 %
2 %
5%
7%
Fejl på bremser
4 %
12 %
29%
33%
Fejl i el-anlæg
23 %
33 %
42%
42%
Fejl i motor / forurening
2 %
5 %
12%
18%
Fejl på bærende elementer
2 %
10 %
35%
69%

 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.