• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
12. januar 2009 - Wolkswagen

Øko-sportsvogn fra VW

Verdenspremiere i Detroit på Volkswagen Concept BlueSport

Volkswagen Concept BlueSport- vises i Detroit Volkswagen Concept BlueSport- vises i Detroit

Volkswagen
Volswagen overrasker med sparsommelig roadster
VW præsenterer på North American International Autso Show en sportsvogn, der byder på størst mulig køreglæde med lavest muligt forbrug, en tophastighed 226 km/t, 23,2 km/l og en udledning på kun 113 g/km CO2.

Økonomisk og stærk centermotor-roadster, der er til at betale.
Navnet er Concept BlueSport. Den har et brændstofforbrug, der giver 23,3 km/l ved blandet kørsel (25 km/l på motorvej). Det er et lavere forbrug end nogen anden sportsvogn. Med 113 g CO2 pr. km er den ikke bare miljøvenlig, men gør hver eneste kørte km til en oplevelse. Den har verdenspremiere på biludstillingen i Detroit.

Comeback for kompakt behændighed
Bag sportsforsæderne på den 3,99 m lange Concept BlueSport (vægtfordeling for/bag: 45/55) ligger enten en TDI eller en TSI high-tech motor, der leverer den dynamiske køreoplevelse. Forbruget er lavt, men præstationen høj. Den Concept BlueSport, der vises i Detroit er en 132 kW (180 HK) stærk Clean Diesel motor (TDI) med common rail indsprøjtning og NOx katalysator. Ved bare 1750 omdr/min - og det vi sige helt fra bunden - leverer den 2,0 l turbomotor 350 Nm. Blandt benzinmotorer skal der normalt en 300 HK og seks cylindre til for at præstere det samme. En sekstrins DSG gearkasse - det mest økonomiske og agile transmissionsystem, der findes - overfører kræfterne til baghjulene. Gearene kan skiftes enten automatisk eller manuelt fra padlerne ved rattet. På bare 6,6 sekunder er hastigheden 100 km/t. Tophastigheden er 226 km/t.
Dette er nøgletal for den nye, men samtidig klassiske europæiske sportsvogn. Når Concept BlueSport bliver sat i produktion,  er det genkomsten af den kompakte roadster. For denne bil agerer lige så godt i det urbane miljø, som den gør på de snoede landeveje eller de lange motorvejsstræk.

Koncept uden kompromisser
Volkswagen forener i Concept BlueSport to mål indenfor biludvikling: Maksimal køreglæde og minimalt forbrug. Det gøres ved at holde en lav vægt og høj agilitet. Selvom karrosseriet har den største stivhed for klassen, vejer Concept BlueSport blot 1200 kg. Den lave vægt opnås ved konsekvent anvendelse af letvægtsmaterialer. Fx vejer softtoppen bare 27 kg, og fronthjelm samt bagklap er fremstillet af aluminium.

Øko-sportsvogn, der også kan bruges i det daglige

Trods sportsvognskonceptet er den også en hverdagsbil. Frontklappen dækker fx over et bagagerum på 112 l, og under bagklappen er der yderligere plads til 70 l bagage. I alt 182 l - som regel nok til en forlænget weekendtur for to.
Og så er der rækkevidden: Med en tankkapacitet på 50 l, og med et forbrug svarende til 23,2 km/l er den teoretiske rækkevidde 1150 km.

Sportsvogn med start-stop-teknologi
Concept BlueSport har Eco-mode. Det er automatisk start-stop funktion og lagring af bremseenergi. Det er nyttige features i bytrafikken. Når Concept BlueSport standser ved rødt lys, slukker motoren automatisk. Når lyset skifter til grønt er en let berøring af speederen nok til at motoren starter omgående.

Design uden fiksfakserier
Concept BlueSport er - som den vises i Detroit, lakeret i farven Flex sølv og med orangefarvet top - designet af Volkswagens designerteam ledet af Klaus Bischoff.
"Concept BlueSport er syntese imellem teknologi og æstetik. Formen er klar og holdt nede på det helt essentielle," siger Klaus Bischoff.
Dens proportioner giver et meget kratfuldt udseende. Den beskedne højde på 1,26 m, den lange akselafstand (2,43 m) i forhold til bilens totallængde på fire meter samt, stor sporvidde og den relativt store bredde (1,75 m) giver bilen sit udtryk.
Concept BlueSport er synligt kortere og lavere end Scirocco, men både længere og bredere end Polo.                
Interiøret er "skræddersyet" til Concept BlueSport. Og emmer af æstetik. De læderbetrukne sportssæder er med deres ud-i-ét-sæderyk perfekt passet ind i interiøret. Bag dem er hovedstøtterne med VW logoet integreret i styrtbøjlen og bag den ligger soft toppen, når den er slået ned. Det gøres manuelt, og - takket være den lave vægt og den klassiske Z-foldning - på få sekunder.

Somme tider holder tesen: "less is more".   

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.