• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
31. december 2008 - Volvo

Volvo beskytter nakken

Volvo længst fremme med beskyttelse mod whiplash-skader

Volvos anti-whiplashsystem. Volvos anti-whiplashsystem.

Volvo
Volvo XC60 får højeste karakter for sin unikke beskyttelse mod whiplash
EuroNCAP har netop for første gang testet personbilers evne til at beskytte mod de såkaldte piskesmældsskader ved påkørsel bagfra. I første omgang er 25 biler blevet testet, og Volvo XC60 med Volvo's unikke WHIPS (whiplash protection system) var én af kun fem biler, der opnåede topkarakter.
 
Tre tests med varierende kollisionsstyrke

I den nye testprocedure indgår der flere tests. Først måles sædets geometri (f.eks. nakkestøttens position), så man kan bedømme, hvor godt sædet beskytter mod skader ved en kollision. Herefter gennemføres tre tests med varierende kollisionsstyrke i en test-slæde. Ved hjælp af denne test-slæde kan man simulere den situation, hvor en stillestående bil bliver påkørt bagfra. Til slut evalueres resultaterne, og bilen får en vurdering på en skala, hvor rød giver karakteren 'dårlig', orange giver 'middel' og grøn 'god'.

 
Volvo XC60 opnåede høj karakter for sikkerhed

"Vores nye Volvo XC60 klarer fint samtlige tests og opnåede 'grøn' i den samlede vurdering," fortæller Volvo Cars' sikkerhedsekspert, Thomas Broberg.
Volvo XC60 opnåede også topkarakteren fem stjerner i EuroNCAP's test af beskyttelsen af voksne passagerer, hvor testen tager udgangspunkt i en sidekollision og en frontalkollision.

Hyppig skade med store omkostninger
Piskesmældsskader er en af de mest almindelige trafikskader, og de opstår primært ved påkørsler bagfra. Så ved at forebygge denne skadestype, spares det enkelte individ for smerter og samfundet for store omkostninger.
"Whiplash-skaderne opstår på grund af den hurtige bevægelse mellem hovedet og kroppen, som kollisionen skaber. Sædet bør derfor støtte  hele ryggen og hovedet, således at hovedets og kroppens bevægelse følges ad. Derfor er udforningen af såvel ryglæn som nakkestøtte afgørende – og især at konstruktionen er tilstrækkelig høj, og at nakkestøtten sidder tæt på hovedet," siger Thomas Broberg.

WHIPS halverer risikoen
Volvo's WHIPS er integreret i forstolene, og det giver støtte til ryggen og hovedet på de kørende ved en kollision bagfra. Systemet dæmper kroppens bevægelser, idet en særlig konstruktion mellem sæde og ryglæn optager en del af kollisionsenergien. Dermed følger ryglænet kroppens bevægelse bagud, og på den måde mindskes påvirkningen af nakke og rygsøjle.
I år kan WHIPS fejre sit ti-års jubilæum. Teknikken debuterede i Volvo S80 i 1998 og har siden 2000 været standard i samtlige Volvo-modeller. Ifølge Volvo Cars' haverikommission har WHIPS halveret risikoen for langvarige piskesmældsskader.

 

Forskning med udgangspunkt i virkelige ulykker
Volvo Cars' sikkerhedsarbejde tager altid udgangspunkt i virkelige ulykker. Viden samlet af Volvo Cars' egen haverikommision og et titusindtals crash tests ligger til grund for udviklingen af fremtidens sikkerhedsløsninger.
At hjælpe føreren til at undgå en ulykke er naturligvis det mest effektive middel til at mindske antallet af tilskadekommende i trafikken. Volvo XC60 har f.eks. City Safety som standard. En unik teknologi, som hjælper føreren med at undgå sammenstød med en forankørende bil i langsomtgående trafik. Denne type sikkerhedssystemer bedømmes på nuværende tidspunkt ikke af EuroNCAP.
 "At eksterne evalueringsinstitutter vejleder forbrugerne om bilernes beskyttende sikkerhed ved hjælp af standardtests er godt, men det vigtigste for os er at kunne tilbyde markedets absolut sikreste biler i alle tænkelige situationer," understreger Thomas Broberg.

 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.