• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
4. december 2008 - Peugeot Danmark

2. generations biodiesel

Peugeot Danmark road-tester

Peugeot 308 med biodiesel i tanken: CO2-udledning på kun 99 g/km. Peugeot 308 med biodiesel i tanken: CO2-udledning på kun 99 g/km.

Peugeot 
Peugeot Danmark er gået med som aktiv partner i Waste2Value konsortiet, som er et innovationskonsortium, der arbejder med udvikling af 2. generations biobrændstoffer fremstillet af affald.

Den helt nye udvikling af 2. generations biodiesel er et vigtigt skridt mod at sikre en bæredygtig mobilitet i fremtiden, og derfor er Peugeot Danmark nu gået med som aktiv partner i Waste2Valuekonsortiet.

Put biodiesel af døde dyr og slam i tanken
Parterne i Waste2Valuekonsortiet er innovative danske virksomheder, som er med helt i front, når det gælder teknologisk udvikling: Daka biodiesel, der producerer biodiesel på basis af slagteriaffald, som ikke må anvendes til fødevarer eller foder. Grundfos, der forsker i anlæg og processer, som kan udnytte slam til biodiesel. OK, som arbejder på distribution, Dinex, der udvikler filtre til bl.a. lastbiler, TI (Teknologisk Institut) og DTU (Danmarks Tekniske Universitet), der står for projektstyring, test og forskning.

Peugeot Danmark skal bidrage med testkørseler
Peugeot Danmark skal bidrage med road-test af høj tilsætning af den nye 2. generations biodiesel og samtidig være bindeled til PSA Peugeot Citroëns forsknings- og udviklingsafdeling. Peugeot har gennem en innovativ indsats bevist, at biodiesel er en vigtig faktor til både at strække klodens olie-reserver og nedbringe CO2-udledningen.

Peugeots HDi dieselmotorer
I en fremsynet erkendelse af, at vi skal gøre os mindre afhængige af den almindelige fossile olie har Peugeot udviklet sine effektive HDi dieselmotorer til at kunne køre på op til 30 pct. biodiesel uden at sætte hverken kraft, dynamik eller lavt forbrug over styr. Med 30 pct. biodiesel i tanken på en Peugeot HDi-model nedbringes CO2-udledningen med op til 30 pct. til 99 g CO2 pr. km.
Det er derfor et naturligt valg at teste den nye danske 2. generations biodiesel på Peugeot 308 med 1,6 HDi 109 HK med partikelfilterteknologi og semiautomatisk gearkasse.
På trods af, at her er tale om en stor mellemklassebil med fuld sikkerhedspakke, dynamiske køreegenskaber og kraft, udleder 308 1,6 HDi med semiautomatisk gearkasse kun 120 g CO2 pr. km ved blandet kørsel.

To 308'eremed halvautomatiske gearkasser testes
Forsøget vil strække sig over et år, og Peugeot Danmark stiller i første omgang to Peugeot 308 1,6 HDi med semiautomatisk gearkasse til rådighed, mens OK og Daka Biodiesel leverer brændstoffet. Det valgte brændstof er diesel med 18 pct. tilsætning af biokomponent,. Dette er brændstofteknisk muligt på nuværende tidspunkt, hvilket betyder, at de to 308´ere i testen opnår en CO2-udledning på kun 99 g/km ved blandet kørsel.

Der er stadig tekniske udfordringer at løse, før fremtidens biodiesel produceret på skrald kan tilsættes i så stor mængde og tankes af alle. Men denne road-test sætter
fokus på det store potentiale i udnyttelsen af 2. generations biodiesel og understreger, at vi i Danmark kan vise vejen ved at reducere afhængigheden af fossil olie og opfylde vores klimamål ved at tænke innovativt og samarbejde på tværs af brancher.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.