• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
16. oktober 2008 - Volvo Danmark

Vindtunnel i verdensklasse

Volvo med mindre CO2 udledning og lavere brændstofforbrug

Volvo V50 DRIVe Volvo V50 DRIVe

Volvo 
En af de mest avancerede vindtunneler i verden er Volvo Cars nye våben i jagten på lavere brændstofforbrug og reduceret udledning af kuldioxid. Volvo Car Corporation er den første bilproducent, der råder over en vindtunnel, som er i stand til at simulere luftstrømmene rundt om og nedenunder bilens karrosseri i kombination med rotation på en plan vejflade.

Miljø i fokus
"Vores investering på 20 millioner Euro (ca. 150 millioner kr.) har allerede betalt sig. Det er lykkedes for os at mindske luftmodstanden i den nye Volvo C30 DRIVe med over ti procent. Og det giver cirka tre gram lavere CO2 udledning pr. kilometer," forklarer Tim Walker, aerodynamisk ekspert hos Volvo Cars.

"Oversat til brændstofforbrug er der tale om en reduktion på lige over 0,1 liter/100 km ifølge de officielle EU tal for blandet kørsel. I virkelighedens verden, hvor hastigheden og dermed også luftmodstanden ofte er højere, kan den aktuelle brændstofbesparelse være over dobbelt så høj, dvs. godt 0,3 liter/100 km. Det betyder, at en bilist, som kører 15.000 kilometer om året sparer omkring 45 liter brændstof – en næsten fuld tank i en Volvo C30. En økonomisk fordel, der også kommer miljøet til gavn.

"Med målrettet fokus på miljøegenskaber i den nærmeste fremtid er vores nye vindtunnel et særdeles værdifuldt værktøj. Aerodynamiske forbedringer på karrosseri og undervogn hjælper os med at begrænse CO2 udledningen i hele vores modelprogram," siger Magnus Jonsson, vicedirektør i Volvo Cars' afdeling for Research & Development.

Avanceret anlæg
Volvo Cars' vindtunnel var et topmoderne anlæg, da den blev bygget i 1986 – og tyve år senere flytter det helt ombyggede anlæg igen grænserne inden for bilindustrien, når det gælder eksakte,  aerodynamiske målinger.

Eftersom undervogn og hjul står for over 50 procent af en bils totale luftmodstand, kan en traditionel vindtunnel, hvor bilen holder stille i luftstrømmen, tegne et ufuldstændigt billede af en bils aerodynamiske egenskaber.

"Det er lidt ligesom at måle aerodynamiske egenskaber på en bil, som holder stille på en parkeringsplads i en kraftig storm. Vores nye vindtunnel er derimod bygget til eksakt at kopiere luftstrømmene rundt om og under bilen ved kørsel på en rigtig vej i hastigheder op til 250 km/timen," siger Tim Walker.

Stort potentiale
I EU tallene for blandet kørsel med en gennemsnitshastighed på 33 km/timen, tegner luftmodstanden sig for over en fjerdedel af brændstofforbruget. Ved konstant kørsel ved 90 km/timen stiger andelen til over 50 procent. Det er tal, som viser aerodynamikkens betydning for en bils brændstofforbrug og miljøegenskaber.

Når det gælder de nye DRIVe-modeller med CO2 udledninger på 115 g/km (C30) respektive 118 g/km (S40 og V50), har målingerne i vindtunnelen betydet små, men effektive forandringer på frontspoilere, undervogn, tag og bagklap. Ændringerne varierer naturligvis afhængig af model.

"I den oprindelige vindtunnel var karrosseriet i fokus. I den nye kan vi få et helhedsbillede, som også omfatter undervogn og hjul. Takket være de forbedrede simuleringsmuligheder har vi forbedret luftmodstanden med en tredjedel på disse områder. Det er netop her de store forbedringer kommer til at ske i fremtiden," siger Tim Walker.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.