9. januar 2012 - Renault
|
|
|
Fronten på Renault Megane anno 2012 er blevet endnu mere sportslig og LED lys er standard
|
Renault
Lille og vågen
Mens Renault Clio i et godt stykke tid har kunnet fås med en 1.2 liters turbobenzinmotor, har man indtil nu måttet nøjes med en traditionel 1.6 liters benzinmotor til Megane. Men det ændrer sig nu. Den hidtidige motor erstattes til fordel for en helt nyudviklet 1.2 liters turbomotor med direkte indsprøjtning. Den yder 115 hk, kører næsten 19 km/l og har 40 newtonmeter mere at gøre godt med end den traditionelle 1.6 liters motor. Og har faktisk 90 procent af sit moment til stede allerede ved 1650 omdrejninger/min, hvilket næsten modsvarer den oplevelse man har i moderne dieselbiler.
Søg brugt Renault Megane her!
Nyt blod til en bestseller
Den bedst sælgende Renault motor er uden tvivl den 1.5 liters dieselmotor med 110 hk. Denne motor kommer nu i en helt ny udgave - med fabelagtig brændstoføkonomi, der blandt andet er skabt via genanvendelse af bremseenergi, Start- Stop teknologi og mange nyskabelser hentet direkte fra Renaults lange erfaring fra F1 teknologien. Renault Megane med den nye 110 hk diesel er en af de mest økonomiske biler.
Brændstoffforbruget er nu blot 3.8 liter pr /100km – eller hvad der svarer til mere en 26 km/l og et CO2 udslip på under 95g/km. Og det endda med mere power, idet motoren med et moment på 260 Nm har fået 20 newtonmeter mere at gøre godt med.
130 hårdtarbejdende heste
Alle, der har kørt Scenic/Grand Scenic ved hvor meget power og hvor lidt lyd der kommer ud af den 1.6 liters dieselmotor med 130 hk. Denne motor kommer nu også i Renault Megane familien. Med 320 newtonmeter allerede fra 1750 omdreninger i minuttet er der ikke den campingvogn den ikke kan trække. Samtidig er forbruget ved blandet kørsel blot 4 liter pr 100 km – eller 25 km/l, hvilket faktisk er en besparelse på 20 procent i forhold til den gamle 1.9 liters diesel med 130 hk.
Øget komfort og sikkerhed
Men der er også nyheder, når det gælder om øget sikkerhed og komfort. Med den faceliftede Renault Megane vil det være mulige at tilkøbe Renaults Visio system. Et system, der indeholder to vigtige features.
For det første får den et system, der advarer mod utilsigtet vognbaneskift. Et kamera overvåger om føreren afviger fra kørebanen og advarer ham eller hende med et signal, hvis dette sker utilsigtet. Dette er kun aktivt ved hastigheder over 70 km/t. og kan naturligvis deaktiveres. Kameraet vil desuden også sørge for automatisk op og nedblændig ved nattekørsel. Kører man på en mørk vej og kommer der en bil imod og det lange lys er tændt, vil den automatisk blænde ned, og systemet blænder automatisk op igen efterfølgende. Denne funktion er kun aktiv ved hastigheder over 45 km/t.
Desuden er hill start assist nu standard. Systemet forhindrer, at bilen triller baglæns ved start på en vej, der hælder. Derudover bliver Renault Megane nu også udstyret med komfortblink.
Den faceliftede Renault Megane introduceres I Danmark til marts/april. Det er endnu for tidligt at sige noget om priserne.
|