28. maj 2001 - Volvo

Svensk gas
Volvos nye miljøbil kommer ikke på danske plader forløbigt

Hovedparten af Volvos gasbiler er modellen V70
Af Jeppe Lykke Hansen
Hos broderfolket på den anden side af Øresund, hvor beskatningen af den almindelige bilejer er mindre blodig end hos os, har de fået endnu en valgmulighed på hylden med miljørigtige biler.

Nu er det blevet muligt at bestille en Volvo, der kører på gas med benzin som sekundær energikilde.

Motoren hedder Bi-Fuel.

Det er muligt at vælge mellem enten naturgas/biogas eller motorgas som brændstof til modellerne S60, S80 og V70.

Som en benzinbil
Ifølge Volvo er der kun en marginal forskel på præstationerne hos en Bi-Fuel og en benzin eller dieseldrevet Volvo.

Motoren bygger på Volvo 2,4 liters med 140 hk. Det som skiller Bi-Fuel fra de Volvo'er, vi ser herhjemme, er naturligvis et ekstra påfyldningshul til gas og en tank til gas.

Rækkevidden er 440 kilometer ved en tankfuld autogas og derefter vil bilen kunne køre 340 kilometer på benzinen som reservebrændstof.

Fylder intet
Gastanken er placeret under gulvet og optager dermed ikke plads i bagagerummet som hos tidligere gasbiler og optankningen tager et par minutter.

Den svenske merpris for en Bi-Fuelbil er 35.000 svenske kroner, men købes den som firmabil, gør de svenske skatteregler, at merudgiften bliver præcis nul kroner.

Miljøgevinsten er stor ved kørsel på gas og især blandt taxichauffører i de store svenske byer, er gasbilerne blevet et hit. Brændstofudgiften per kilometer er nemlig betydeligt lavere.